رنگ پلاست نماینده شرکت لونافام

 

 

مانیفست انجمن همگن پلاستیک در خصوص عوارض روی محصولات پلاستیکی که ادعا شده مخرب محیط زیست هستند / با اصل قانون مخالفیم – رایزنی گسترده برای بازنگری

 

پایگاه خبری پلیمر و بسته بندی – پپنا (www.ppna.ir):

روز گذشته نشستی با حضور مدیران تشکل های مختلف و اصحاب رسانه در محل دفتر انجمن همگن پلاستیک برگزار شد. در این نشست مهرداد صادقی نکو رییس انجمن همگن پلاستیک سخنان مبسوطی در خصوص پسماندهای پلیمری عنوان کرد که این سخنان مواضع انجمن همگن پلاستیک را نشان می دهد.

پپنا برای آشنایی خوانندگان متن پیاده شده از سخنان مهرداد صادقی نکو عینا منتشر می کند.

 

توضیح اینکه قانونگذار نظر یکی از انجمن های پلیمری را در خصوص قانون جویا شده است (انجمن ملی پلیمر) و این تشکل موافقت خود را برای اخذ عوارض مظاعف بدون مشورت با هیچ تشکل دیگری اعلام کرده است. انجمن همگن پلاستیک به شدت با این موضوع مخالفت می کند که حواشی نشست دیروز را منتشر خواهیم کرد

 مهرداد صادقی نکو رییس انجمن همگن پلاستیک:

 

 

 

با استناد به اطلاعیه ای که سازمان امور مالیاتی داده توضیحات خود را ارائه می کنم.

آلاینده یعنی آلوده کننده که میزان آلایندگی صنایع و تولیدات از مقدار co یا همان کربن مونوکسید و گاز های سمی که در طبیعت رها سازی می کند تشخیص داده می شود.

پسماند: به معنی دور ریز و زباله می باشد. که در صورت جمع آوری بازیافت هیچ خطری برای طبیعت تنخواهد داشت.

اصل آلوده کننده: شخص یا عامل آلوده کننده باید اثرات مخرب زیست محیطی و دفع مناسب پسماند غیر قابل بازیابی را بپردازد.

مدیریت پسماند:

مجموعه فعالیت ها و اقدامات لازم برای مدیریت زباله از زمان تولید تا دفع نهایی آن است

 

با توجه به تعاریف بالا نه تنها محصولات تولیدی ما پسماند و زباله نیست حتی با به پایان رسیدن طول عمر آنها به دلیل اصل آلوده کننده و قابل بازیافت بودن که در حال حاضر انجام می پذیرد به هیچ عنوان مخرب نمی باشد. عده ای با هوشمندی مواد آلاینده را با پسماند یکی می کنند که اصلا در عمل و تعاریف متفاوت است.

 

نکته: تمام پسماندها چه با طول عمر پایین و چه با طول عمر بالا هم اکنون در حال جمع آوری هستند جالبتر اینکه هر چه به پایین هرم می رسیم قیمت محصولات بازیافت شده در برابر صدر هرم بالاتر و با ارزش تر است.

 

درآمدها در بودجه شهرداری در مورد پسماند و همچنین ارزش افزوده:

از ابتدای تدوین قانون ارزش افزوده یعنی سال 87 درآمد شهرداری ها 89 هزار میلیارد تومان بوده که بخشی از آن برای جمع آوری زباله یا همان پسماند با توجه به قانون باید تعلق می دادند.

فقط برای شهر تهران در سال 98 سهم ارزش افزوده شهرداری مبلغ 350 میلیارد تومان بوده که 60 درصد آن از بخش تولید و صنعت دریافت شده است.

 

فقط شهرداری تهران در سال 98

عوارض تخریب و نوسازی: مبلغ 89 میلیارد و 500 میلیون تومان (که در هنگام تخریب ساختمان دریافت می شود برای حمل و دفن پسماند و آخال) دریافت کرده است.

عوارض پسماند: مبلغ 273 میلیارد تومان (از بخش مسکونی، اداری و ... ) اخذ شده است.

درآمد فروش زباله در سال 98: 51 میلیارد و 300 میلیون تومان

 

آیا در کشورهای دیگر بابت مدیریت پسماند یعنی تفکیک، جمع آوری و بازیافت از تولیدکننده عوارض دریافت می شود؟

جواب: خیر به هیچ عنوان عوارضی از تولیدکننده بابت پسماند قابل بازیافت دریافت نمی شود. مگر فقط برای آلایندگی که در ابتدا معنی آن توضیح داده شد.

عوارض را فقط از مصرف کننده می گیرند که در کشورهای مختلف متفاوت است.

برخی از کشورها روش تشویقی دارند مثل سوئد، استرالیا و ...

و برخی کشورها روش های تنبیهی دارند. مثل انگلیس، کانادا و ...

در روش های تشویقی با خرید محصولات مصرف شده و قابل بازیافت از مصرف کننده وجوه عوارض دریافتی برگشت داده می شود. که باعث می شود مصرف کننده در مرحله تفکیک کمک کننده باشد. در روش های تنبیهی اگر فرد پسماند ها را تفکیک نشده تحویل دهد جرایم سنگینی را باید پرداخت کند و عوارضی به نام پسماند پرداخت نمی کند.

 

دولت موظف است اقدامات زیر را جهت حفاظت از محیط زیست به عمل آورد:

الف: نظارت و ارزیابی راهبردی محیط زیست SEA در سیاست ها و برنامه های توسعه ای و ارزیابی اثرات زیست محیطی EIA طرح های بزرگ کلیه دستگاه های اجراییو بخش های خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیر دولتی در پهنه سرزمینی از جمله مناطق آزاد تجاری و صنعتی و براساس شاخص ها ضوابط و معیارهای پایداری محیط زیست

ث- نظارت بر اجرای طرح های جامع مدیریت پسماند به ویژه در سواحل دریاها ، رودخانه ها ، جنگل ها، دشت های حاشیه تالاب هاو مدیریت سالانه حداقل 20 درصد از حجم پسماندهای موجود با روش مناسب

ص- فراهم کردن منابغ ارزی و ریالی لازم جهت تبدیل پسماند به کود یا انرژی برای شهرهای مختلف در طول اجرای قانون برنامه با همکاری بخش خصوصی و شهرداری ها

 

مطابق با ماده 38 برنامه ششم توسعه ارزیابی استراتژیک محیط زیست SEA باید کلیه بازیگران و ذینفعان در حوزه های مختلف دخالت داده شوند که این کار صورت نپذیرفته و ملاحظات بیوفیزیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در نظر گرفته نشده است.

در بند (ص) تبدیل پسماند به کود یا انرژی تاکید گردیده که در لایحه بودجه کود به مواد مبدل شده که دارای اشکال است.

 

چرا با اصل قانون بودجه مخالف هستیم و تقاضای بازبینی آن را داریم.

  • در قانون بودجه بند الف و ص ماده 38 برنامه ششم رعایت نگردیده است.
  • تولیدات ما پسماند مخرب محیط زیست نیست و آن بخش هم که مثل باتری الکالین، پوشک، نوار بهداشتی و زباله های بیمارستانی می باشد را برای بازیافت مثل همه کشورها باید مصرف کننده پرداخت کند.
  • در حال حاضر شهرداری ها به غیر از سهم عوارض ارزش افزوده مبالغ زیادی را تحت عناوین مختلف برای پسماند دریافت می دارند و نیز از محل فروش همان پسماند درآمد دارند. که پرداخت عوارض جدید عوارض مضاعف و خارج از توان تولیدکنندگان بوده و باعث رکود و گرانی بیشتر کالاها برای مصرف کنندگان خواهد شد.
  • مطابق ماده 50 قانون ارزش افزوده نه تنها وضع هر گونه عوارض برای اجرای طرح نیست بلکه می تواند به مانند کشورهای دیگر با عقد قرار داد بلند مدت با خریداران زباله و همچنین ورود بانک ها برای سرمایه گذاری در تبدیل به این طلای کثیف اقدام کند.

 

حواشی نشست دیروز در خصوص اخذ عوارض مضاعف از تولیدکنندگان

ورود به جلسه پروتکل خاصی داشت. انجمن همگن پلاستیک برای اطمینان از سلامت افراد فقط تست اعتیاد نگرفت.


◼️مشهدی زاده رییس اتحادیه پلاستیک تهران: چرا می گویید انجمن ملی پلیمر. من خواهش می کنم دیگر ملی نگویید. اینها نماینده صنایع پلاستیک نیستند.
◼️کیانوش شریفی رییس انجمن پلاستیک البرز و عضو انجمن ملی پلیمر: انجمن ملی هیچ نظری از ما نگرفت و مخالف هستیم
◼️احسان منشی انجمن اسیاب بازی: تعجب می کنم چرا انجمن ملی وقتی در خصوص اسباب بازی مورد پرسش قرار می گیرد از انجمن تخصصی نظرات کارشناسی نمی گیرد
◼️حمید صمدی انجمن ظروف یک بار مصرف و عضو انجمن ملی پلیمر: از ما هیچ سووالی نشد
◼️اتحادیه پاکدشت: همان ها که با مالیات مضاعف موافقت کرده اند خودشان هم بروند این مالیات را بدهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top