رنگ پلاست نماینده شرکت لونافام

صنعت جهانی نمایشگاهی در پی این دوره‌ بی‌سابقه از رکود صنعتی و اقتصادی، صنایع و مشاغل را از نو خواهد ساخت و از نو به هم متصل خواهد کرد. میزان و اثرات بلند مدت صنعت نمایشگاهی در گزارش دسامبر ۲۰۱۹ تحت عنوان "تأثیر اقتصادی جهانی نمایشگاه ها" ارائه شده که در آن اثرات اقتصادی نمایشگاه‌ها ۱۶۷ میلیارد دلار در سال و در کل دنیا محاسبه شده است.

 

 

سند جامع یوفی برای نمایشگاه‌ها بعد از بحران COVID-19

پایگاه خبری پلیمر و بسته بندی - پپنا (www.ppna.ir):

برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری رو در رو این روزها به بحث مهمی در کشورهای مختلف جهان بدل شده است. این امر هم‌راستا با دستورات دولتی در حالت بازیابی و پاسخ به بحران کوید ۱۹ است.

شرایط خاص بیماری کرونا حکم می‌کند که در امر برگزاری نمایشگاه‌ها امنیت کامل در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود تا با برخوردی مناسب، در شرایط کنترل شده طبق آن چه در این مقاله آمده رویدادهای امسال بازگشایی شوند. این امر نیازمند آن است که سیاستمداران نسبت به موضوع رویدادهای نمایشگاهی تصمیمی شفاف اتخاذ کنند چرا که نمایشگاه‌ها تنها چند ماه (تا پایان سال میلادی) پیش رو دارند.

صنعت جهانی نمایشگاهی در پی این دوره‌ بی‌سابقه از رکود صنعتی و اقتصادی، صنایع و مشاغل را از نو خواهد ساخت و از نو به هم متصل خواهد کرد. میزان و اثرات بلند مدت صنعت نمایشگاهی در گزارش دسامبر ۲۰۱۹ تحت عنوان "تأثیر اقتصادی جهانی نمایشگاه ها" ارائه شده که در آن اثرات اقتصادی نمایشگاه‌ها ۱۶۷ میلیارد دلار در سال و در کل دنیا محاسبه شده است.

این سند به سیاست‌گذاران معیاری را ارائه می‌کند که به کمک آن بتوانند با اعتماد به نفس و با به کارگیری دستورالعمل‌ها حمایت خود را از بازگشایی نمایشگاه‌ها ابراز کنند. با صمت همراه باشید:

چارچوب یوفی به گونه‌ای طراحی شده که به مسئولان مربوطه اطمینان داده شود تا اجازه دهند نمایشگاه‌ها بر اساس اجرای دقیق استانداردهای توافق شده در زمینه بهداشت و ایمنی، بازگشایی شوند و استدلال می‌کند که نمایشگاه‌ها با سایر انواع رویدادهای بزرگ متفاوت است و برای شروع بازسازی جهانی اقتصاد در اولویت قرار دارد.

نمایشگاه‌ها و انواع متفاوت رویدادهای بزرگ

رویدادها را باید بر اساس نوع خودشان ارزیابی کرد و نه تنها بر اساس تعداد افراد حاضر در آن. گرچه همه این رویدادها از عوامل اجتماعی و اقتصادی مهم تلقی می‌شوند ولی نمایشگاه‌ها را نمی‌توان با رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها یا جشنواره‌ها مقایسه کرد. بنابراین تصمیم گیران باید با روشی هدفمند میان آنها تمایز قائل شوند.

چندین کشور برنامه زمان‌بندی خود را برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع کوید- ۱۹ اعلام کرده‌اند. بدان معنا که محدودیت‌های میهمان‌پذیری و مسافرت، بازگشایی مشاغل غیر ضروری و بازگشایی مرزها در دستور کار قرار گرفته است.

این که کجا و در چه زمانی این محدودیت‌ها برداشته شوند، هنوز به طور دقیق و رسمی اعلام نشده اما پس از رفع این محدودیت هاست که نمایشگاه‌ها هم می‌توانند به صورتی ایمن به روی آن دسته از شرکت کنندگانی گشوده شوند که متأثر از قوانین مسافرتی موجود هستند، حال چه به صورت محلی و منطقه‌ای و چه به صورت بین‌المللی.

بنابراین سایت‌های نمایشگاهی و برگزار‌کنندگان به مشورت و همکاری با مقامات محلی در خصوص جدول زمانیِ از سرگیری نمایشگاه‌ها می‌پردازند. اقدامات فهرست شده در این چارچوب، ساماندهی نمایشگاه‌ها در محیطی امن و تحت کنترل را هدف قرار می‌دهند. این اقدامات باید توسط دست اندرکاران مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و به کار برده شوند.

ماری لارکین، رئیس UFI در این باره گفت: "توانایی انجمن‌ها برای هدایت و کمک به بحث و گفت‌وگو در میان کل صنایع، ما را برای مدیریت بحرانی مانند شیوع کووید ۱۹ محور قرار می‌دهد."

UFI به شبکه‌ای از اعضا و شرکای خود که در صدر توسعه صنعت قرار دارند افتخار می‌کند و به تبع آن ما برخی از مقامات برجسته جهان را داریم که در این چارچوب با ما همکاری می‌کنند. ما امیدواریم که صنعت در حمایت از این ابتکار عمل متحد شود و به ساختن چارچوب برای بهبود شرایط ما کمک کند. "

الف) ایجاد اطمینان از ایمنی کارمندان و افراد:

این اقدامات باید در خلال اقدامات برپایی ( فاز برنامه‌ریزی- قبل از نمایشگاه)، برگزاری (فاز عملیاتی-در هنگام نمایشگاه) و در ادامه رویداد ( بازنگری پس از رویداد-پس از نمایشگاه) به کار گرفته شوند تا از همه دست اندرکاران نمایشگاه حفاظت شود. گردآورنده تحلیل کردن ریسک را عامل مهمی در این رابطه می‌داند. ضمن اینکه مدیریت استفاده از لوازم و مواد مورد نیاز برای جلوگیری از انتقال بیماری را توصیه می‌کند.

ب) میسر کردن فاصله‌گذاری فیزیکی:

ایجاد موانع و علامت‌گذاری کف زمین برای نشان دادن قوانین رعایت فاصله در تمام صفوف و فضاهای اجتماعی (به عنوان مثال ورودی سالن ها، رستوران ها، محل‌های تهیه غذا و سرویس‌های بهداشتی). بسیار اهمیت دارد. افزودن جداکننده‌های شفاف روی کانترها نیز می‌تواند کاربردی باشد. در این زمینه مدیریت برنامه‌های جانبی‌ای که به شکل کنفرانس هستند با در نظر گرفتن فاصله فیزیکی دارای ضریب اهمیت بالایی است.

پ) افزایش اقدامات ایمنی و سلامت:

میسر کردن دسترسی کنترل و اجرای غربالگری سلامت باید در دستور کار باشد. ضمن اینکه پایبند بودن به دستورالعمل‌ها در مواجهه با کسانی که در تست غربالگری مردود شده‌اند اهمیت دارد و باید از ورود آنها جلوگیری شود. در این شرایط بهتر است مکان‌های ایزوله برپا کنید و موارد مشکوک را به مرکز کنترل بیماری‌ها اطلاع دهید.

به کارگیری سازو کار پاکسازی، به‌سازی و ضدعفونی کردن محل هایی که اغلب مورد استفاده هستند و همچنین فراهم آوردن ایستگاه‌های ضدعفونی و شستشوی دست‌ها نیز از دیگر موارد قابل توجه خواهد بود.

در این مسیر نباید فراموش کنید که مکان‌ها، سالن‌های برگزاری یا سایر ساختمان‌های رفاهی، مدام تهویه شده و دارای تهویه مطبوع و مجهز به ساز و کارهای فیلتر هوا باشند. همچنین به طور متناوب زباله‌ها را دفع کنید.

فراموش نکنید که شرکت‌کنندگان را در به کارگیری خط مشی‌های ضد عفونی و تمیزکاری غرفه ها، اقلام نمایشی و تبلیغاتی توانمند کنید.

ت) به کار گیری اصول کنترل و نظارت جمعیت:

روند حرکت بازدیدکنندگان باید مدیریت شود. به عنوان مثال پایش مسیرهای دسترسی، فواصل در صفوف و ورودی ها؛ تفکیک مکان‌های مختلف رویداد و کنترل دسترسی اهمیت دارد. ضمن اینکه بهتر است روند ثبت نام و مدیریت برگزاری به گونه‌ای طرح ریزی شود که نیاز به تماس فیزیکی در محل برگزاری به حداقل برسد. بد نیست اگر استفاده از ثبت نام‌های آنلاین در هر جایی که امکان‌پذیر است را تشویق کنید.

غیر از این موارد بهتر است تعداد افراد درگیر در محل برگزاری نمایشگاه را مدیریت کنید. ایجاد تغییر در راستای ساده‌سازی سازه‌های خودساز و سهولت روش‌های ساخت‌وساز به منظور کاهش زمان مورد نیاز برای ساخت و تخریب اهمیت بالایی دارد. مجاز دانستن بازه زمانی بیشتر برای ساخت و تخریب هم میتواند تمرکز افراد را رعایت اصول بهداشتی بالا ببرد.

موضوع مهم بدی مدیریت تعداد بازدیدکنندگان در محل برگزاری نمایشگاه است. این امر یعنی محدود کردن تعداد بازدیدکنندگان در فضای کل تحت پوشش سالن یا محل برگزاری. در این رابطه بهتر است طبق آن چه که مدیران ایمنی نمایشگاه پیشنهاد می‌دهند؛ بلیط‌ها را با درج زمان‌های مشخص مثل روز و ساعت به بازدیدکنندگان اختصاص دهید.

مدیریت تهیه غذا را هم بهتر است خودتان (برگزارکننده) به‌دست گیرید تا فاصله فیزیکی و ترغیب به اقدامات بهداشتی بیشتر در اختیارتان باشد. فاصله‌گذاری میزها و محدود کردن ظرفیت رستوران‌ها واقعا می‌تواند کارساز باشد. از شیوه توزیع غذا به شکل بوفه‌های غذاخوری خودداری کرده و تا جای ممکن از غذاهای از قبل بسته‌بندی شده استفاده کنید.

ث) اقدامات تشویقی و تنبیهی:

اقدامات و روش‌های پاکسازی را به گونه‌ای قابل دسترس برای همگان به معرض نمایش بگذارید. بهتر است در چارچوبی قانونی حرکت کنید که در آن وظایف و مسئولیت‌های همه اعم از تمامی دست اندرکاران به وضوح مشخص باشد. همچنین ارتباطی مستقیم با مقامات محلی برقرار کرده و آن را حفظ کنید.

در رابطه با بخش اقدامات تنبیهی و تشویقی بهتر است نقاطی را برای خدمات پزشکی برپا کنید. به عنوان مثال ایجاد بخش هایی چون حمایت پزشکی، رسیدگی به بیمار، درمان و حمایت کلینیکی دارای اهمیت است. بهترین کار این است که به مهارت استفاده از ضدعفونی‌کننده ها، پاکسازی مکان‌های عمومی و دفع اضطراری مسلط شوید.

فراموش نکنید که صحت و سقم جزییات ثبت نام را در محل برگزاری بررسی کنید و اگر لازم بود روند اطلاع به مقامات بهداشتی را در پیش گیرید. منابع جدید اطلاعات را رصد کنید و روال هایی را برای اقدام بر اساس آنها ایجاد کنید. ضمن اینکه بهتر است روشی را برای رسیدگی به نگرانیهای افراد حاضر در محل برگزاری و پاسخگویی به سوالات تمام بازدیدکنندگان به کار گیرید.

حرکات لحظه‌ای جمعیت را رصد کنید و روال هایی را به منظور اقدام بر اساس آنها ایجاد کنید. به عنوان مثال با اتکا به فناوری‌های رصد و پایش بازدیدکنندگان را در محل نمایشگاه مسیریابی کنید.

ترجمه: بهروز ورزیار – کارشناس صنعت نمایشگاهی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top