رنگ پلاست نماینده شرکت لونافام

نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی تهران که چند سالی است عنوان «چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته» را هم یدک می‌کشد، پس از ۴ روز برگزاری در پایتخت، نهم دی ماه پرونده بیست و یکمین دوره خود را بست.

سایت خبری صنایع پلیمر (پپنا): نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی تهران که چند سالی است عنوان «چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته» را هم یدک می‌کشد، پس از ۴ روز برگزاری در پایتخت، نهم دی ماه پرونده بیست و یکمین دوره خود را بست.

از نمایشگاه چاپ و بسته بندی به عنوان مهمترین رویداد در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور و محلی برای ارائه آخرین دستاوردهای داخلی و بین‌المللی در این زمینه یاد می‌شود با این حال کیفیت برگزاری آن، محصولاتی که در این نمایشگاه در معرض نمایش و بعضاً فروش گذاشته می‌شود، میزان استقبال از آن به ویژه از سوی بازدیدکنندگان تخصصی و حتی زمان برگزاری آن (این نمایشگاه بین‌المللی تقریباً هر دوره مقارن با تعطیلات کریسمس برپا می‌شود) همواره محل بحث بوده است.


وجه مشترک نمایشگاه چاپ با نمایشگاه‌های بهاره و پائیزه

مجری نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران، شرکت صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران است؛ شرکتی که تقریباً هیچ ارتباطی با حوزه چاپ که یک رسته تخصصی است، ندارد. در سابقه فعالیت این شرکت هم تنها برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و پائیزه که هدفشان تامین مایحتاج عمومی مردم است، به چشم می‌خورد. در حالی که نمایشگاه‌های مربوط به حوزه‌های چاپ و بسته‌بندی و یا کاغذ و مقوا در کشورهای دیگر، سال‌هاست توسط شرکت‌های متخصص در این حوزه‌ها برگزار می‌شوند، اصرار بر برگزاری نمایشگاه چاپ تهران آن هم با بیش از دو دهه سابقه توسط یک شرکت غیرتخصصی، علامت سوال بزرگی ایجاد می‌کند؛ چرا نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران بی‌صاحب است؟


چرا هیچ وزیری حاضر به قیچی کردن روبان افتتاحیه نمایشگاه چاپ نشد؟!

همچنین در حالی که آقای احمد ابوالحسنی یکی از اعضای ستاد برگزاری نمایشگاه بیست و یکم، یک روز قبل از شروع نمایشگاه از حضور ۳ وزیر در این نمایشگاه خبر داده و گفته بود: «بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته در نمایشگاه بیست و یکم سه وزیر و ۳۰ نماینده مجلس از غرفه‌های نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بازدید خواهند کرد که این نشان از برنامه‌ریزی خوب و مفید ستاد اجرایی دارد»، هیچ وزیری برای قیچی کردن روبان افتتاحیه این نمایشگاه، به مراسم افتتاحیه نرفت. البته نعمت‌زاده وزیر صنعت در روز سوم بازدید مختصری از این نمایشگاه به عمل آورد و بدون بیان سخنی، محل برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را ترک کرد!


تنها نمایشگاه بین‌المللی که در کریسمس برگزار می‌شود

از سوی دیگر نمایشگاه چاپ تهران شاید تنها نمایشگاه «بین‌المللی» دنیا نه تنها در حوزه چاپ بلکه در سایر حوزه‌های تخصصی باشد که در تعطیلات کریسمس برگزار می‌شود. در این باره نظرات دو مدیر نمایشگاه‌های اروپایی جالب توجه است:

«لونت متین اوغلو» نایب رئیس شرکت نمایشگاهی «تویاپ» ترکیه، که امسال دومین باری بود که از نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران بازدید می‌کرد، در این باره می‌گوید: «هیچ نمایشگاه بین‌المللی در کریسمس برگزار نمی‌شود. در این زمان هیچ شرکتی حاضر به فعالیت در نمایشگاه نیست، اگر بخواهیم به این موضوع از دید حرفه‌ای نگاه کنیم باید زمان نمایشگاه چاپ تهران تغییر کند». «پیتر اشمیت»، مدیر اجرایی نمایشگاه‌های «دوسلدورف» هم که امسال برای اولین بار از نمایشگاه چاپ تهران بازدید می‌کرد، در این خصوص معتقد است: «تاریخ نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران باید تغییر کند، در غیر این صورت کار شاخصی نمی‌توان انجام داد».


اطلاع رسانی تعطیل

و اما کیفیت اطلاع‌رسانی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی. یکی دو هفته قبل از شروع این نمایشگاه، نشست خبری آن برگزار شد اما با اتمام این کنفرانس مطبوعاتی، ارتباط ستاد برگزاری و ستاد خبری نمایشگاه و به قول مسئولان «روابط عمومی نمایشگاه» با رسانه‌ها به کلی قطع شد؛ طوری که نه تنها یک دعوتنامه برای رسانه‌ها جهت پوشش آئین افتتاحیه این نمایشگاه ارسال نشد، بلکه اگر خود خبرنگاران یکدیگر را در جریان زمان و مکان برگزاری این برنامه نمی‌گذاشتند، چه بسا همین مراسم نیز پوشش خبری داده نمی‌شد! گرچه مسئولان ستاد برگزاری، مراتب عذرخواهی خود را بابت این اتفاق ابراز کردند اما دریغ که شیوه پیش گفته در تمام ۴ روز برگزاری نمایشگاه درست بر همان منوال نادرست ادامه یافت و ستاد، باز هم اطلاع‌رسانی را تعطیل کرد.


تنها تغییر سایت نمایشگاه در هر دوره

البته «نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران» سایت هم دارد؛ سایتی که به واقع می‌توان گفت تنها تغییری که در هر دوره نسبت به دوره قبل در آن مشاهده می‌شود، تغییر شماره دوره برگزاری نمایشگاه است؛ مثلاً از «بیستمین» به «بیست و یکمین» دوره. متاسفانه در این سایت ۱- هیچگونه سابقه‌ای از ۲۱ دوره برگزاری این نمایشگاه به چشم نمی‌خورد، ۲- هیچگونه خبری در رابطه با این نمایشگاه در آن به چشم نمی‌خورد ۳- هیچگونه آماری مبنی بر تعداد شرکت کنندگان، اسامی آنها، ملیتشان، رسته کاری‌شان و ... در آن به چشم نمی‌خورد ۴- هیچگونه آماری مبنی بر تعداد بازدیدکننده (عمومی یا تخصصی) و کم و کیف فروش محصولات در این نمایشگاه به چشم نمی‌خورد و ...


وقتی «انبار» محل دائمی پس از سال‌ها قابل استفاده می‌شود!

اما چند نکته هم درباره نحوه برگزاری نمایشگاه امسال و حضور شرکت‌ها در آن. مطابق اطلاعات کتاب نمایشگاه بیست و یکم، امسال ۳۸۲ شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند که درباره کم و کیف حضور آنها و نحوه ارائه غرفه به فعالان داخلی در مقایسه با شرکت‌های خارجی هم ابهامات و بحث‌های زیادی مطرح است. پیش از آغاز نمایشگاه، مسئولان ستاد برگزاری با طرح این موضوع که استقبال از نمایشگاه «بسیار زیاد» بوده، از احتمال جانمایی آن دسته از شرکت‌های داخلی که «بعد از زمان مقرر» اقدام به ثبت نام کرده‌اند، در انبار نمایشگاه خبر دادند.

طرح این موضوع، اعتراض‌هایی را از سوی متقاضیان داخلی شرکت در نمایشگاه چاپ امسال به دنبال داشت؛ آنها می‌گفتند که ما حتی بسیار زودتر از موعد مقرر یعنی ۶ ماه پیش ثبت نام کرده‌ایم و این ادعا که ما دیر اقدام به ثبت نام کرده‌ایم، صحیح نیست. با این حال این احتمال، صورت تحقق به خود گرفت و «انبار» محل دائمی نمایشگاه‌های تهران که سال‌هاست (تقریباً از آخرین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در این محل) در هیچ نمایشگاهی به عنوان سالن نمایشگاهی مورد استفاده قرار نگرفته، به سرعت آماده‌سازی و در عرض یکی دو ساعت، نظافت شد تا فعالان داخلی عرصه چاپ، از نبود فضای نمایشگاهی ناراضی نباشند.


غرفه قصرمانند آسان پک، یکی از حامیان مالی نمایشگاه 

این اتفاق در حالی رخ داد که ۸ شرکت اسپانسر این نمایشگاه شامل «شرکت صنایع خمیر و کاغذ»، «کاغذ پارس»، «چاپ و بسته‌بندی کرمانشاه»، «آسان پک»، «شرکت چاپ تک نگار»، «گروه صفری»، «سل پک» و «تهران پک»، در سالن ۳۸ که پیشتر به نام «سالن آلمان» شناخته می‌شد و در واقع بهترین سالن نمایشگاهی محل دائمی نمایشگاه‌های تهران است، فضاهای وسیعی در اختیار گرفتند و غرفه‌های بعضاً «قصرمانند» خود را بنا کردند.


هزینه ۱۸۰ میلیونی تنها برای ۴ روز حضور در نمایشگاه! 

تنها در یک مورد «سامان علی‌اکبری» از «شرکت کانون ایران نوین» که غرفه «آسان پک» را طراحی و ساخته بود، گفت که برای ساخت این غرفه ۳۳۷ متری، به ازاء هر مترمربع ۴۵۰ هزار تومان از شرکت مزبور (آسان پک) دریافت کرده‌ که رقم مجموع آن ۱۵۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان می‌شود. اگر به این عدد، اجاره بهای غرفه (متری ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان) را اضافه کنید، عدد ۱۸۱ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان به دست می‌آید و نتیجتاً این سوال مطرح خواهد شد که «چرا یک شرکت برای ۴ روز حضور در یک نمایشگاه این میزان هزینه می‌کند؟»

با اینکه اعتراض برخی شرکت‌های متوسط و کوچکتر اما فعال حوزه چاپ و بسته‌بندی نسبت به مکان قرارگیری آنها در نمایشگاه امسال هنوز از سوی مسئولان ستاد برگزاری نمایشگاه، پاسخ قانع‌کننده‌ای نیافته است، این مسئولان در آخرین ساعات روز پایانی این نمایشگاه (سه‌شنبه ۹ مهر) از برخی از همان شرکت‌ها که پیشتر اسامی آنها آمد (شامل اترک، کارتن سازی غرب کرمانشاه، آسان پک، صنایع کاغذ پارس، کاغذ صفر تا صد، پویا هنر نوین، نقش الماس و اختر شمال) تقدیر کردند و به این ترتیب پرونده نمایشگاه بیست و یکم چاپ و بسته‌بندی تهران البته با سوالات و ابهاماتی همچنان بی‌پاسخ، بسته شد.





تصویر اول: در افتتاحیه نمایشگاه چاپ و بسته بندی برخلاف رسم معمول وزیر ارشاد حضور نداشت/ نمایشگاه توسط حجت الاسلام ابوترابی نایب رییس مجلس و صالحی معاون وزیر ارشاد افتتاح شد


تصویر دوم: جمعیت حاضر در مراسم افتتاحیه


تصویر سوم: انجمن تولید کنندگان ظروف یک بار مصرف هم در این نمایشگاه حضور فعالی داشت. در تصویر صمدی رییس هیات مدیره، حق گو عضو هیات مدیره، آل آقا دبیر انجمن و ساعت نیا مشاور انجمن مشاهده می شوند.


تصویر چهارم: نمایی دیگر از غرفه انجمن که قسمتی از غرفه پگاه یزد را به خود اختصاص داده بود.

ظفر امیربگلو عضو هیات مدیره و خانم هاشمی به همراه یکی از اعضای انجمن در تصویر دیده می شوند


تصویر پنجم: گروه تولیدی همتیان (نایلو پلاستیک) تولید کننده پلاستیک های حباب دار


تصویر ششم: شرکت تهران نایلون تولید کننده کیسه های پلاستیکی


تصویر هفتم: سینا پلاست آرتاویل تولید کننده تولید و چاپ یکبار مصرف و بازرگانی ماشین آلات وابسته


تصویر هشتم:  پاسارگاد پلیمر/ انواع لیبل شرینگ از طراحی تا چاپ تولید انواع فیلم پی وی سی بسته بندی.


تصویر نهم: حق گسترش پلاست تولیدکننده پلی اتیلن پالت بند استرچ pvc


تصویر دهم: پلاستیک گلشید: فروشنده انواع نایلکس دسته دار/فروش نایلکس چاپی/فروش نایلون شیرینگ/فروش کیسه زباله/فروش کیسه فریزر/سفره یکبار مصرف


تصویر یازدهم: آرتاسان پلاست تولید کننده انواع فیلم های پلاستیکی


تصویر دوازدهم: مجتمع کارخانجات سپهر پلیمر سپاهان


تصویر سیزدهم: تولید کننده ظروف بادی و درب بطری

تصویر چهارده: پترو پلاست تبریز تولید کننده ظروف بادی و تزریقی


صفحه پانزده:کالا پلاست مبین تولید کننده پلاستیک های حباب دار


تصویر شانزده: پارس پت تولید کننده انواع پريفرم و بطري PET


تصویر هفده: تولید کننده درب بطری و پریفرم و نماینده فروش چسب هنکل آلمان در ایران



تصویر هجده: شرکت نانو بسپار فکور


تصویر نوزده: شرکت پارس کاوش پلیمر ارائه دهنده جدیدترین تکنولوژی تولید کاغذ از سنگ


تصویر بیست: کارافنتولید کننده تسمه های مدولار زنجیر های تخت پلاستیک و ...



نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top